Naslovnica

Akademska godina 2014-2015

Projekti društveno korisnog učenja

Ciljevi projekata i partneri:

Prvi projekt pod nazivom Projekt unapređenja i promocije usluga male knjižnice realiziran je u suradnji s Knjižnicom i čitaonicom Gračac. S obzirom da se radi o maloj knjižnici s malo osoblja (pomoćna knjižničarka i ravnatelj) i korisnika (oko 200), cilj projekta bio je: istražiti percepciju postojećih i potencijalnih korisnika Knjižnice putem ankete u Knjižnici i osnovnoj školi budući da je većina korisnika te dobi, osmisliti i realizirati novi identitet Knjižnice (izrada logoa, članske iskaznice i žiga) kako bi Knjižnica postala prepoznatljiva u lokalnoj i regionalnoj zajednici, osmisliti nove usluge te osvijestiti važnost Knjižnice kao izvora znanja i informacija kroz promociju na društvenoj mreži Facebook i putem tiskane brošure te na taj način približiti mještanima Knjižnicu i vrijednosti koje ona nudi.

Projekt je opisan na Google stranici: https://sites.google.com/site/kicgracac/ i u Preziju: https://prezi.com/mcevrv9mfgeb/knjiznica-i-citaonica-gracac/

 

Drugi projekt pod nazivom Studenti za djecu kao osnovni cilj imao je probudit svijest među mladima u Dječjem domu Antun Gustav Matoš u Zagrebu (odjel velikih skupina do 18 godina i odjel malih skupina do 14 godina) o važnosti obrazovanja te ih potaknuti na učenje, ali i naučiti ih kako doći do potrebne informacije te kako koristiti razne izvore znanja.Obzirom da se radilo o osjetljivim skupinama s velikim problemom motiviranosti i koncentracije, svijest o važnosti informatičkog opismenjivanja i o postojanju brojnih kreativnih načina izražavanja koja djeci mogu pomoći pri odabiru željenog zaposlenja, pokušala se pobuditi kroz razne kreativne radionice (izrada čestitki, plakata, straničnika za knjige, itd).

Projekt je opisan u Preziju: https://prezi.com/-b4pwzep4ygn/studenti-za-djecu/

 

 

Društveno korisno učenje na Odsjeku za informacijske i komunikacijske znanosti


Društveno korisno učenje (DKU) je nastavna metoda kojom studenti znanje i vještine stečene kroz studij primjenjuju na razvoj projekta kojim se rješava konkretan društveni problem (Mikelić Preradović, 2009).

Za razliku od studentske prakse, ovaj tip učenja ima društvenu komponentu koja približava Fakultet društvenoj okolini i daje studentima osjećaj da čine nešto dobro i pozitivno, a istovremeno stječu iskustva za svoju buduću karijeru provodeći 45 sati u semestru samostalno radeći na projektu koji im je zanimljiv i koristan. Cilj društveno korisnog učenja je pomoći studentima da uvide relevantnost svog znanja u svijetu.

DKU je eksperimentalno uvedeno na posljednjoj godini diplomskog studija Informacijskih i komunikacijskih znanosti Filozofskog Fakulteta u ak. god. 2006/07. Nakon uspješne evaluacije projekata u testnoj fazi, DKU je uvedeno u nastavni plan i program diplomskog studija u akademskoj godini 2007/08.

Izborni kolegij „Društveno korisno učenje“ (nositelj: prof.dr.sc. Nives Mikelić Preradović) u ponudi je svim studentima diplomskih studija Filozofskoga Fakulteta.

Društveno korisno učenje je 2009. postalo mjerom Nacionalnog programa za mlade (2009-2013), odobrenog od Vlade RH.


U nastavku su poveznice na popis i opis projekata prema akademskim godinama.

Akademska godina 2024-2025 

Akademska godina 2023-2024

Akademska godina 2022-2023

Akademska godina 2021-2022 

Akademska godina 2020-2021 

Akademska godina 2019-2020

Akademska godina 2017-2018

Akademska godina 2016-2017

Akademska godina 2015-2016

Akademska godina 2014-2015

Akademska godina 2013-2014

Akademska godina 2012-2013

Akademska godina 2011-2012

Akademska godina 2009-2010

Akademske godine 2006-2007 & 2007-2008

Akademska godina 2013-2014

Projekti društveno korisnog učenja

 

Ciljevi projekata i partneri:

Prvi projekt pod nazivom Djeca i baština realiziran je u suradnji s osnovnom školom Davorina Trstenjaka i Etnografskim muzejom u Zagrebu. U sklopu razredne nastave održana su predavanja na temu baštine i folklore, a djeca su upoznata s osnovnim pojmovima iz folklornih zona te terminima materijalne i nematerijalne baštine. Kroz razne radionice predstavljene su dječje tradicijske igre, dječji običaji oko Božića te hrvatske tradicijske pjesme i instrumenti. Praktični dio upotpunila je i radionica u Etnografskom muzeju gdje su se djeca upoznala s ustanovom koja se bavi očuvanjem baštine. Osnovni cilj projekta je bio podučiti mlađe generacije o očuvanju vlastite baštine te njihove učitelje i mentore potaknuti na sličan rad.

Projekt je opisan u Prezi-u: http://prezi.com/ojcmfm7zjksl/untitled-prezi/

 

Drugi projekt pod nazivom Čitateljski klub za djecu zamišljen je kao mjesto susreta djece, studenata i stručnih knjižničara/knjižničarki. Cilj je bio ponuditi kreativne radionice u sklopu kojih se sudionike potiče na pismeno izražavanje, crtanje, glumu, te u prostoru knjižnice okuplja djecu koja vole knjigu i pisanu riječ i pruža im se kvalitetan sadržaj. One koji nisu ljubitelji knjige cilj je bio potaknuti na druženje, igru i neformalno učenje. Kao rezultat projekta, u partnerskoj ustanovi - Dječjoj knjižnici Marina Držića u Zagrebu održan je niz kreativnih radionica, osmišljeni su plakat i promotivni video materijal te provedena anketa o čitalačkim navikama, kao i evaluacija radionica.

Projekt je opisan u YouTube videu: https://www.youtube.com/watch?v=KToWEsGnvSA

Prezi-u: http://prezi.com/pe7nlmyfxfui/projekt-drustveno-korisnog-ucenja-/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

i Google stranici: https://sites.google.com/site/citateljskikulub/

Iz ovog projekta razvio se novi projekt Bibliocikliranje u kojemu je ideja Čitateljskog kluba povezana s biciklom, a u proces su uključeni FFZG, Čitateljski klub Dječje knjižnice Marina Držića, 7 knjižnica na ruti Zagreb-Split te Dom za nezbrinutu djecu Maestral (Split).

 

Treći projekt pod nazivom Info čajanka imao je za cilj pružanje osnovnog znanja iz rada na računalu osobama treće životne dobi, koji su aktivni članovi partnerske udruge - Društva za prevenciju moždanog udara iz Zagreba. U sklopu projekta održavale su se radionice gdje su polaznici bili upoznati sa sljedećim sadržajem: rad u Windows okruženju, osnove korištenja MS Word-a, osnove pretraživanja na Internetu, savladavanje komunikacije na Internetu (slanje elektroničke pošte, korištenje Skype-a), pristup zabavnim sadržajima (YouTube, Facebook, Google Maps, različiti portali).

Projekt je dokumentiran u YouTube videu https://www.youtube.com/watch?v=VXTPtY1YN4w Prezi:-u http://prezi.com/uyr9iwkpercx/studentice-i-hrvatsko-drustvo-za-prevenciju-mozdanog-udara/
i Google stranici: https://sites.google.com/site/infocajanka1/

 

Četvrti projekt pod nazivom Naša srca za mala srca realiziran je u suradnji s udrugom Veliko srce malom srcu s ciljem poticanja globalnog prepoznavanja Udruge i povezivanja s drugim sličnim udrugama u svijetu, radi pružanja pomoći roditeljima i djeci – članovima Udruge u komuniciranju svoje bolesti drugim liječnicima, radi osvještavanja važnosti muzeja kao izvora znanja i subjekta (ne)formalnog obrazovanja te radi osvještavanja javnosti o problemima djece s urođenim srčanim greškama. Završni produkti projekta su: brošura s osnovnim informacijama o Udruzi i njezinoj djelatnosti, prijevod web-stranice Udruge na engleski jezik, osobna zdravstvena putovnica djeteta sa srčanom greškom te posjet muzeju za djecu – članove Udruge i njihove roditelje.

Projekt je dokumentiran na web stranici partnera (udruga Veliko srce malom srcu): http://velikosrce-malomsrcu.hr/Vijesti/Osobna-zdravstvena-putovnica-za-djecu-sa-srcanim-b.aspx

Prezi-u: http://prezi.com/8hesm_cqkrgw/nasa-srca-za-mala-srca/

i Google stranici: https://sites.google.com/site/nasasrcazamalasrca/

 

Zadnji projekt ove akademske godine, Dvotjedni hibridni e-tečaj osnova 3d digitalizacije proveden je u partnerskoj instituciji - Školi primjenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu. Tečaj je bio hibridan jer se izvodio i online i uživo, a kao rezultat učenici te škole su usvojili osnovne pojmove, principe, metode i rad sa softverom za jednostavno pretvaranje 3D objekata u 3D modele te usvojili znanje primjenjivo u njihovom području struke: fotografija, kiparstvo, arhitektura i modeliranje.

Projekt je dokumentiran na Google stranici:

https://sites.google.com/site/o3dprojekt/home

Akademska godina 2012-2013

Projekti društveno korisnog učenja

 

 

Ciljevi projekata i partneri:

Prvi projekt pod nazivom TiM: Ti i Muzej je nastao kroz suradnju studenata Informacijskih i komunikacijskih znanosti s OŠ „Cvjetno Naselje“ i Muzejom za umjetnost i obrt u Zagrebu. Studenti su surađivali sa kustosima u vođenju osnovnoškolaca (peti, šesti, sedmi i osmi razredi) kroz muzej te su održali kreativne radionice prilagođene godini i uzrastu učenika. Jedna grupa učenika je radila starinski namještaj od valovite ljepenke, drugi su ocrtavali svoja tjela na papiru velikog formata, dok je posljednja skupina dobila glatki papir premazan mješavinom crne tinte i žumanjka, koji su oblikovali drvenim štapićima. Studenti su dokumentirali sve aktivnosti kao video-dnevnik, intervjuirajući učenike koji su posjetili izložbu i sudjelovali u kreativnim radionicama. Drugi dio projekta je realiziran u školi i kod kuće, gdje su djeca mogla posjetiti web stranicu koju su napravili studenti, pročitati novosti muzeja, pregledati galeriju slika njihovog nedavnog posjeta muzeju te sudjelovati u kvizu i provjeriti svoje znanje o Muzeju za umjetnost i obrt.

Projekt je opisan u Prezi-u: http://prezi.com/-4xr0fkc0ind/tim-ti-i-muzej/

i Google stranici: https://sites.google.com/site/projekttimtiimuzej/home

Projekt je također opisan u sljedećem radu: Miličić, Dolores; Đuričić, Petra; Mikelić Preradović, Nives. TiM: Ti i Muzej (Team: You and Museum). // Recent Advances in Information Science. 13 (2013); 216-221

 

Drugi projekt Facebook: dobar, loš ili zao?“ bavio se specifičnim problemom - nasiljem na društvenim mrežama, a realiziran je kroz suradnju studenata s tri partnera iz zajednice: OŠ „Julije Klović“, Centar za zaštitu djece i mladih u Zagrebu i Hrabri telefon.

Projekt se provodio u dva peta razreda i jednom sedmom razredu na nastavi informatike u OŠ „Julije Klović“ u Zagrebu. Cilj je bio upozoriti učenike o mogućim opasnostima pri korištenju društvenih mreža i upoznao ih sa raznim načinima zaštite. Studenti su učenike podučili o pozitivnim mogućnostima korištenja društvenih mrreža te ih potaknuli na sudjelovanje u izradi postera i malih projekata. Studenti su u ovom projektu otkrili problem u kurikulumu osnovnih škola: učenici o internetu uče tek u sedmom razredu, a počinju ga koristiti puno ranije, bez potrebnih predznanja, uputa i nadzora u korištenju interneta. Projekt je upozorio javnost o problemu cyberbullyinga i neadekvatno korištenju društvenih mreža; promovirao internetsku kulturu i njen doprinos učenicima, dok je školska zajednica svjedočila jedinstvenom pristupu jednom od važnih i suvremenih problema u osnovnoj školi.

Projekt je opisan u Prezi-u: http://prezi.com/qzpfo1yxjzve/dku_projekt/

i Google stranici: https://sites.google.com/site/facebookdobarlosilizao/

Projekt je također opisan u sljedećem radu: Bingula, Mihaela; Matić, Andrea; Varga, Vanesa; Mikelić Preradović, Nives. Facebook: The Good, the Bad or the Ugly?. // INFuture2013: Information Governance. 4 (2013) ; 105-115

 

Rezultat trećeg projekta je Europass edukativna radionica, koja je imala za cilj podučiti studente, nezaposlene mlade ljude i sve ostale zainteresirane kako sebi povećati šanse na tržištu rada te svoja znanja i vještine prikazati na pravi način. Studenti su kroz kvalitetnu radionicu polaznicima pružili niz potrebnih informacija i uputili ih gdje se mogu dodatno informirati. Osim izrade životopisa i jezične putovnice, polaznici radionice dobili su informacije o izradi priloga svjedodžbi, mobilnosti, dopunskoj ispravi o studiju te pisanju molbe za posao na hrvatskom i stranom jeziku (engleski i njemački jezik). Partneri projekta su bikli Institut za razvoj obrazovanja i Nacionalni Europass Centar Hrvatske pri Agenciji za mobilnost i programe EU.

Projekt je opisan na Google stranici: https://sites.google.com/site/europassproject2012/home

 

Misija četvrtog projekta Osnovno IKT obrazovanje za starije osobe bila je poučiti starije građane osnovnim informacijsko-komunikacijskim (IKT) vještinama kroz interaktivnu suradnju gradske knjižnice Tina Ujevića, doma umirovljenika Trešnjevka i studenata Filozofskog fakulteta u Zagrebu. IKT obrazovanje starijih osoba, društvene skupine koja se najčešće suočava s problemom društvene izolacije, predstavlja vrlo važan preduvjet za njihovu društvenu uključenost. Studenti su krajnje korisnike podučili osnovama informacijske tehnologije s naglaskom na društvenim mrežama (Facebook i Skype). Od 15 sudionika- umirovljenika, prvu razinu (osnovne računalne vještine) je uspješno savladalo 13 sudionika. Drugu razinu je svladalo 9 polaznika, dok je 6 sudionika stiglo do kraja treće razinu (kreiranje i upravljanje Facebook računom). Posljednju razinu (kreiranje i upravljanje Skype računom) uspješno je savladalo sa samo dva sudionika.

Projekt je opisan u Prezi-u: http://prezi.com/o5cjvopjvztx/studenti-za-umirovljenike/

Također je opisan u sljedećem radu: Lenić, Marija; Kustura, Anita; Jurković, Ida; Mikelić Preradović, Nives. Students for Seniors: Basic ICT Education for the Elderly. // INFuture2013: Information Governance. 4 (2013) ; 249-256

 

Peti projekt Informacijska pismenost za učenike sedmih razreda je imao za cilj podučiti učenike sedmih razred osnovnih škola (djeca od 13 godina) sve o informacijskoj pismenosti kroz niz radionica. Partner ovog projekta bila je Gradska knjižnica Medveščak i OŠ „dr. Ivana Merza“ u Zagrebu. Učenici su podučeni o načinima pronalaženja relevantnih informacija, dobili su upute o vrstama knjižničnog kataloga i međuknjižničnoj posudbi te su na kraju odvedeni u Gradsku knjižnicu Medveščak kako bi dobili izravnu praksu u pretraživanju i pronalasku informacija.

Projek je opisan na Google stranici: https://sites.google.com/site/portfoliodku/o-projektu

 

Posljednji projekt u ovoj akademskoj godini, e-Latinski, rezultirao je interaktivnom aplikacijom za učenje latinskog jezika, čiji je cilj pomoći učenicima savladati nastavni plan Latinskog jezika korišten u gimnazijama. Partner projekta je bila V. Gimnazija u Zagrebu i profesori kolegija „Nastava s primjenom računala“ na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Aplikacija obuhvaća najvažnija gramatička pravila s pripadajućim vježbama, vokabular koji pojašnjava riječi korištene u vježbama, pitanja o latinskoj civilizaciji te vježbe s latinskim izrekama.

Aplikacija je dostupna ovdje:

http://mod.srce.hr/arhiva/file.php/30/Aplikacija_za_ucenej_lat._jezika/Naslovni_frame.swf

Akademska godina 2011-2012

Projekti društveno korisnog učenja

 

Ciljevi projekata i partneri

Prvi projekt pod nazivom „DicDucFac (ideja-vodstvo-projekt) je zamišljen kao radionica koja se bavi primjenom modernih društvenih medija (Facebook, YouTube, Gmail) u svrhu samopromocije, besplatnog oglašavanja putem društvenih mreža, traženja zaposlenja, osobnog usavršavanja te uspješne promjene karijere. Radionica je organizirana za računalno obrazovane nezaposlene mlade ljude s visokom stručnom spremom, kako bi se povećale njihove šanse za pronalazak zaposlenja i samozapošljavanje. Projekt je objedinio edukativni aspekt razvoja ljudskih potencijala (prijenos znanja i drugih vještina) i društveno-ekonomske probleme u borbi protiv nezaposlenosti. Realiziran je sa lokalnom udrugom – Hrvatko slavensko društvo.

Projekt je opisan u Prezi-u: http://prezi.com/hisyj6jhjijz/dicducfac-ideja-vodstvo-produkt/

e-portfoliju https://moodle.srce.hr/eportfolio/view/view.php?id=7632

i Google stranici: https://sites.google.com/site/dicducfac2357/home

 

Cilj drugog projekta pod nazivom „Facebook radionica 65+“ bio je upoznati starije ljude sa informatičkom tehnologijom kroz instrukcije i radionice. Studenti su pomogli starijim ljudima svladati pristup tehnologiji i strah od nje te su ih podučili kako izvući najbolje iz digitalne tehnologije. Kroz održane radionice stariji su ljudi stekli samopouzdanje u korištenju tehnologije i osjetili bolju povezanost s društvenom zajednicom.

Projekt je opisan na Facebook stranici: https://www.facebook.com/pages/Besplatna-Radionica-Tin-Ujevi%C4%87/248732571846546

i Google stranici: https://sites.google.com/site/facebookradionicatinujevic/

 

Cilj posljednjeg projekta ove akademske godine bio je izraditi Priručnik za olakšavanje i pobošavanje komunikacije knjižničara i gluhih te nagluhih osoba koji koriste hrvatski znakovni jezik u svojoj svakodnevnoj komunikaciji. Projekt je osmišljen radi upoznavanja knižničara s problemima i potrebama gluhih i nagluhih osoba, upoznavanja s pojmovima gluh, nagluh i gluhonijem te radi usvajanja nazivlja poput osoba s invaliditetom i djeca s posebnim potrebama, kao i za izradu znakovnog rječnika vezanog uz terminologiju knjižničnog poslovanja.

Projekt je opisan u Prezi-u: http://prezi.com/vdomimo5pjtb/prirucnik-za-olaksavanje-i-poboljsanje-komunikacije-knjiznicara-sa-gluhim-i-nagluhim-osobama/

i Google stranici: https://sites.google.com/site/prirucnikzaknjiznicare/home/o-projektu