Opis kolegija dostupan u ECTS paketu (https://theta.ffzg.hr/ECTS/Predmet/Index/594)
Naziv kolegija: Narodne knjižnice
Nositelj i izvođač: dr. sc. Ana Barbarić, izv. prof.
Status kolegija: izborni
Broj ECTS-bodova: 6
Jezik: hrvatski
Oblik nastave: 2 sata predavanja + 1 sat seminara
Uvjeti za upis kolegija i ulazne kompetencije: posebnih uvjeta nema
Ishodi učenja na razini programa: Studenti će razumjeti ulogu i zadaće koje narodna knjižnica obavlja u lokalnoj zajednici i društvu općenito i steći će vještine prepoznavanja valjanih i ciljanih argumenata za razgovor s osnivačem knjižnice, ali i vještine komuniciranja s korisnicima. U tom se smislu ishodi učenja nadovezuju na ishode svih drugih predmeta u programu kojima se informacijske znanosti vežu uz obavljanje specifične djelatnosti u pojedinoj vrsti informacijske ustanove.
Ishodi učenja na razini kolegija: Studenti će razumjeti razloge osnivanja posebne vrste knjižnica namijenjenih cjelokupnom stanovništvu lokalne zajednice, moći će prepoznati valjane argumente koje trebaju upotrijebiti u razgovoru s osnivačem, znati će vrednovati postignuća knjižnice primjenom odgovarajućih kriterija i moći će procijeniti njezinu uspješnost. Naučit će kako komunicirati s korisnicima putem dokumenata koje knjižnica mora sastaviti da bi mogla neometano djelovati.
Sadržaj: Nastanak narodnih knjižnica kao lokalnih ustanova financiranih iz javnih sredstava. Knjižnice kao društvene ustanove. Uloga i mjesto knjižnica u kulturnim politikama i nacionalnim strategijama razvitka. Položaj knjižnice u lancu knjige. Razvitak narodnih knjižnica u Hrvatskoj. Ilirske čitaonice. Pokret za osnivanje pučkih knjižnica početkom XX. st. Uvođenje zakonodavstva za knjižnice i razvitak narodnih knjižnica u drugoj polovici XX. st. Međunarodni dokumenti UNESCO-a, IFLA, Vijeća Europe i EBLIDA-e o knjižnicama. Zadaće narodne knjižnice: informacijska, obrazovna i kulturna. Narodna knjižnica kao mjesto javnog pristupa internetu. Knjižnica kao forum. Slobodan pristup informacijama kao uvjet za ostvarenje slobode govora. Slobodan pristup informacijama i zakonsko uređenje prava na pristup informacijama. Knjižnično zakonodavstvo u Hrvatskoj. Planiranje razvitka knjižnice. Izjava o poslanju kao osnovni dokument knjižnice u kojemu se spajaju međunarodno prihvaćena načela i briga za specifične potrebe lokalnog stanovništva. Odabir i nabava. Smjernice za nabavu kao dokument kojim knjižnica komunicira s korisnicima. Kvantitativni i kvalitativni standardi. Narodna knjižnica kao središte pohrane lokalne povijesti i kulture. Lokalna kulturna baština. Zavičajna zbirka, definiranje opsega, uređenje, prikupljanje građe, oglašavanje i promicanje zbirke, mogućnosti osiguranja pristupa. Komuniciranje i suradnja s korisnicima. Suradnja u organiziranju programa s drugim srodnim ustanovama u lokalnoj zajednici. Projekti digitalizacije lokalne baštine. Kriteriji za odabir građe. Rješavanje autorskih prava i uspostava registra digitalizirane građe. Knjižnične službe i usluge. Redovite usluge i posebni programi. Pronalaženje izvora financiranja, identificiranje potencijalnih sponzora, marketing i oglašavanje. Knjižničarsko osoblje. Profesionalna etika. Odnos s korisnicima, odnos prema građi i prema kolegama. Stručno društvo. Knjižničar kao poučavatelj. Stjecanje vještina za rad s korisnicima. Timski rad i individualna inicijativa. Volonteri u knjižnici. Knjižnica kao poticatelj e-demokracije. Službene publikacije i informacijski izvori u knjižnici. Pomoć korisnicima u kontaktima s tijelima državne i lokalne uprave. Knjižnice i društvena inkluzija. Usluge i službe za invalidne osobe – "knjižnice koje mijenjaju život". Usluge i službe za isključene (zatvorenici, bolesnici, osobe u domovima za stare i nemoćne). Usluge i službe za manjinske skupine. Službe i usluge za djecu i mladež. Posebni programi za djecu i mladež. Poticanje čitanja i programi čitanja. Suradnja sa školskim knjižnicama. Knjige za djecu. Zaštita djece od štetnih sadržaja. Posebni programi: izložbe, koncerti, tribine, popularizacija znanosti. Knjižnica i društvene mreže. Stjecanje vještina za rad s korisnicima. Sadržaji koje stvaraju korisnici i sadržaji koje stvara knjižnica. Autorsko pravo na sadržajima koje stvaraju korisnici.
Studentske obaveze: redovito pohađanje nastave, pismeni ispit i seminarski rad
Praćenje kvalitete i uspješnosti kolegija: studentska anketa
Literatura
Obvezna
Izborna
Naziv kolegija: Knjiga i čitanje
Nositelj i izvođač: dr. sc. Ana Barbarić, izv. prof.
Status kolegija: izborni
Broj ECTS-bodova: 3
Jezik: hrvatski
Oblik nastave: 1 sat predavanja + 1 sat seminara
Uvjeti za upis kolegija i ulazne kompetencije: posebnih uvjeta nema
Sadržaj:
Postindustrijsko društvo – informacijsko društvo, društvena uloga informacijsko-komunikacijske tehnologije. Usmena komunikacija, pismena komunikacija, online komunikacija. Pojam pismenosti. Čitanje kao društveni fenomen. Pojam čitanja, povijest čitanja i struktura čitatelja. Poticanje pismenosti i stjecanje čitateljskih navika. Pismenost u informacijskom društvu. Funkcionalna nepismenost i informacijska nepismenost. Budućnost čitanja u informacijskom društvu – papirna knjiga vs. elektronička knjiga. Dostupnost knjige u pojedinim društvenim slojevima. Ekonomski vidovi uporabe knjige. Cijena knjige. Knjiga kao predmet, funkcionalna knjiga i literarna knjiga. Bibliofilija i bibliomanija. Pojam cenzure. Povijest cenzure. Uništavanje knjiga.
Studentske obaveze: redovito pohađanje nastave, pismeni ispit i seminarski rad
Praćenje kvalitete i uspješnosti kolegija: studentska anketa
Obvezna literatura
Izborna literatura:
Nastavnik: prof. dr. sc. Daniela Živković
ECTS bodovi: 6
Trajanje: 1 semestar
Status: izborni
Oblik: 2 sata predavanja i 1 sat seminara
Ispit: pismeni ispit i seminarski rad
Sadržaj:
Sveučilišne knjižnice spram ostalih vrsta knjižnica. Ustrojstvo knjižnica u sustavu visoke naobrazbe: različitost zadaća i načini povezivanja. Posebnosti upravljanja sveučilišnim knjižnicama. Američko i europsko sveučilišno knjižničarstvo. Knjižnice u hrvatskom sustavu visoke naobrazbe. Odnos sveučilišnih knjižnica spram visoke naobrazbe i znanstvene komunikacije. Organizacija i povijest sveučilišnih knjižnica. Izazovi: nove informacijske tehnologije, nove službe i usluge, načelo pristupa spram načela posjedovanja, konzorciji, izobrazba korisnika, status knjižničara i knjižnica. Posjet visokoškolskim knjižnicama.
Ishodi učenja: Studenti će nakon odslušanog kolegija poznavati ulogu i zadaće knjižnica u sustavu visoke naobrazbe te promjene i izazove suvremenog sveučilišnog knjižničarstva.
Literatura
1. Akeroyd, J. Budućnost visokoškolskih knjižnica. // 4. i 5. okrugli stol o slobodnom pristupu informacijama : zbornik radova. Zagreb : HKD, 2007. Str. 8-11.
2. Blin, F. Academic libraries. // Global library and information science: a textbook for students and educators / edited by Ismail Abdullahi. München : K. G. Saur, 2009. Str. 329-342.
3. Brophy, P. The academic library. London : Facet Publishing, 2000.
4. Hayes, R. M. Strategic management for academic libraries: a handbook. Westport, Conn. : Greenwood Press, 1993.
5. Horvat, A.; Živković, D. Između javnosti i privatnosti : knjižnice u vremenu e-knjige. Zagreb : Hrvatska sveučilišna naklada, 2012. Str. 121-124, 150-154, 160-162.
6. Horvat, A. ; Živković, D. Knjižnice i autorsko pravo. Zagreb : Hrvatska sveučilišna naklada, 2009. Str. 47-72, 131-134. Dostupno na: http://darhiv.ffzg.hr/2002/
7. Hebrang Grgić, I.; Živković, D. Core competencies for academic reference librarians in Croatia. // Qualitative and quantitative methods in libraries : electronic journal (QQML) 3(2012), str. 247-256. Dostupno na: http://www.qqml.net/papers/December_2012_Issue/3QQML_Journal_2012_Hebrang_Grgic-Zivkovich_3_247-256.pdf
8. Mihalić, M. Mjere li samo pokazatelji uspješnosti vrijednost knjižnica? Prema vrednovanju društvenih ciljeva organizacija u kulturi. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 55,1(2012). Dostupno na: www.hkdrustvo.hr/datoteke/1379/vbh/God.55(2012),br.1
9. Mrežne stranice većih visokoškolskih knjižnica.
10. Petrak, J.; Aparac-Jelušić, T. Knjižnice na hrvatskim sveučilištima : tradicija i promjene. // Vjesnik bibliotekara Hrvatske 48,1(2005), 13-30.
11. Petrak, J. Pristup medicinskim informacijama : važnost sustavne poduke. // 4. i 5. okrugli stol o slobodnom pristupu informacijama : zbornik radova. Zagreb : HKD, 2007. Str. 57-64.
12. Živković, D. Matija Smodek. Lokve : "Benja", 2001.
Naziv kolegija: Elektronička obrazovna okuženja
Nastavnik: prof. dr. sc. Mihaela Banek Zorica; prof. dr. sc. Sonja Špiranec
ECTS bodovi: 5
Jezik: Hrvatski
Trajanje: jedan semestar / diplomski studij
Status: izborni kolegij za studente Odsjeka informacijskih znanosti
Oblik nastave: 2 sat predavanja, 1 sat seminar
Uvjeti za upis kolegija: Nema uvjeta
Cilj kolegija: Upoznati studente s konceptom elektroničkih obrazovnih okruženja. Studenti će razumijeti osnovne koncepte učenja u elektroničkom okruženju, te znati izgraditi sustave za e-učenje.
Način polaganja ispita: Pismeni i usmeni ispit, seminarski rad
Sadržaj kolegija: Uvod i osnove učenja u elektroničkom obrazovnom okruženju. Korištenje tehnologije u obrazovanju. Web 2.0 servisi i alati u obrazovnim sredinama. Izrada multimedijalnih objekata učenja. Učenje pomoću igara. Sučelja sustava za e-učenje. Repozitoriji. Metapodaci. Standardi. Pomagala za organizaciju znanja i ontologije.
Literatura:
1. Banek Zorica, M. Sustavi za upravljanje obrazovnim materijalom u elektroničkom okruženju : doktorska disertacija. Zagreb : 2007
2. Jones, R. Andrew, T. MacColl, J. The institutional repository. Oxford: Chandos Publishing, 2006.
3. Learning objects: Standards, Metadata, Repositories, & LCMS/ ur. Keith Harman and Alex Koohang. Santa Rosa, Calif.: Informing Science Press, 2007.
4. Salmon, G. E-moderating : the key to teaching and learning online. London ; New York : RoutledgeFalmer : Taylor & Francis group, 2004.
5. Špiranec, S. Banek Zorica, M. Informacijska pismenost : teorijski okvir i polazišta. Zagreb : Zavod za informacijske studije , 2008.
Dodatna literatura:
1. Pavlina, Kresimir; Banek Zorica, Mihaela; Pongrac Ana. Student perception of teaching quality in higher education // Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 15, 2011, 2288-2292
2. Lasić-Lazić, Jadranka; Banek Zorica, Mihaela; Pavlina, Krešimir. Assessing teaching assessment // Tuning In: Learners of language, language of learners. Istambul : Sabancı University, 2007.
3. Lazić, Nikolaj; Banek Zorica, Mihaela; Klindžić, Jasmin. Open Source Software in Education // Proceedings of the 34th International Convention MIPRO 2011: Computers in Education / Čičin-Šain, Marina ; Uroda, Ivan ; Turčić Prstačić, Ivana ; Sluganović, Ivanka (ur.). Rijeka : Hrvatska udruga za informacijsku i komunikacijsku tehnologiju, elektroniku i mikroelektroniku, 2011. 311-314
4. Špiranec, Sonja; Banek Zorica, Mihaela.Using social bookmarking to enhance critical thinking in higher education // EDULEARN11 Proceedings / Chova, L. Gomez ; Belenguer, D. Marti ; Martínez, A. Lopez (ur.). Valencia : International Association of Technology, Education and Development IATED, 2011. 1632-1639
5. Banek Zorica, Mihaela; Špiranec, Sonja; Pavlina, Krešimir. Immersive worlds as educational environments // Research, Reflections and Innovations in Integrating ICT in Education / Méndez Vilas, A. Solano Martín, A. Mesa González, J. Mesa González, J.A. (ur.). Bandajoz : Formatex, 2009. 761-765
6. Pavlina, Krešimir; Banek Zorica, Mihaela; Pongrac, Ana. Teaching Quality Management at the Course Level // INFuture2009: The Future of Information Sciences – Digital Resources and Knowledge Sharing / Stančić, Hrvoje ; Seljan, Sanja ; Bawden, David ; Lasić-Lazić, Jadranka ; Slavić, Aida (ur.). Zagreb : Department of Information Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, 2009. 549-564
7. Lasić-Lazić, Jadranka; Špiranec, Sonja; Banek Zorica, Mihaela. Information Seeking Behaviour as a Conceptual Framework for Building Learning Object Repositories // Proceedings of the 29th International Conference MIPRO 2006 / Čičin-Šajn, Marina. Turčić Prstačić, Ivana. Sluganović, Ivanka. (ur.). Rijeka : Hrvatska udruga za informacijsku i komunikacijsku tehnologiju, 2006. 54-59.
ECIL
Europska konferencija o informacijskoj pismenosti - European Conference on Information Literacy (ECIL) serija je konferencija koju organiziraju Odsjek za upravljanje informacijama Sveučilišta Hacettepe iz Ankare, Odsjek za informacijske i komunikacijske znanosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Međunarodno udruženje za informacijsku pismenost (InLitAs).